Monday, April 18, 2011

La tahzan + JANGAN bersedih + DON'T be sad

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum semua :)..



entry kali ni, mengenai sesuatu yang x asing dari hidup kita.. iaitu kesedihan.. semua orang pasti mengalami perasaan itu.. Jangan bersedih kerana Allah sentiasa ada untuk kita..

***



Kadangkala Allah hilangkan mentari,
Kemudian Dia datangkan guruh..
Puas kita menangis, mencari mana mentari kita..
Rupa2nya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah..

ayat yang di petik dr I ♥ Islam..

"Bila engkau letih dan hilang semangat,
Allah tahu engkau telah mencuba sedaya upaya,
Bila tangismu berpanjangan dan hatimu duka,
Allah telah mengira titis air matamu...

Bila engkau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu,
Allah tetap bersamamu,
Bila engkau kebuntuan akal,
Maka Allah adalah penunjuk jalan..
Apabila engkau telah berazam,
Maka bertawakallah kepada Allah .."



kenapa aku diuji?

" Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : "Kami beriman" ; sedang mereka tak diuji (dengan sesuatu cubaan)?. Dan demi sesungguhnya ! kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian sedemikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta."
(alAnkabut : 2-3 )

kenapa aku diuji dengan ujian seberat ini?

" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.... "
(alBaqarah : 286)

Kenapa aku tak dapat apa yang aku nak?

" .... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."
(alBaqarah : 216)

kecewa?

" Dan Janganlah kamu merasa lemah ( dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita ( terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang (sungguh-sungguh) beriman"
(alImran : 139)

macam mana aku nak hadapi semua ni?

" (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram."
(arRa'd : 28)

" Wahai orang-orang yang beriman ! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). "
(alImran : 200)

" Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
(alBaqarah : 45)

apa yang aku dpt dari semua ni??

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan mereka berjuang pada jalan Allah ...."
(atTaubah : 111)

kepada siapa aku berharap?

"... cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada tuhan yang berhak disembah) melainkan Dia ; kepadaNya aku beserah diri, dan Dia-lah yang mempunyai 'Arasy yang besar."
(AtTaubah : 129)

aku dah berputus asa?

" .... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir."
(Yusuf : 87)

mereka yang baru lepas putus cintancintun?



ingatlah tiada yang lebih indah dari mendapat Cinta dan redhaNya..
ya Allah tanamkanlah dalam hati-hati kami cinta kepadaMu melebihi segala2nya... ameen..

***
okay.. wahai sahabat2, Ujian itu tarbiyyah, Hadapilah dengan kesabaran dan keimanan.. Kerana x semua orang dapat merasai kesedihan kita, bersyukurlah kerana kita di tarbiyyah dengan ujian dari Allah.. sesungguhnya ujian Allah tu sangatlah manis..
Allah xkan menguji sesuatu tanpa bersebab..
apabila kita mengetahui hikmah kebaikan sesuatu ujian itu, pasti kita akan menangis kegembiraan kerana jelas terpancar dan mengalirnya kasih Allah itu untuk hamba2Nya..

Bukti Cinta Allah terhadap kita..
" Kitab (alQuran) ini tidak ada keraguan padanya ; petunjuk bagi mereka yang bertakwa."
(alBaqarah : 2)

dan INGAT lah..

Allah sentiasa ada dengan kita saat suka dan duka..
dan tiada air mata yang dapat menenangkan jiwa kecuali..
Air mata taubat serta air mata yang merindui Allah dan kekasihNya...

Ya Allah, kuatkanlah akar hati kami dalam menuju redhaMu walau diuji hebat
ameen..

Wassalam,
ShimaMia

***

Firman Allah s.w.t :
"Bukankah kami telah melapangkan dadamu (Muhammad)?, dan kami pun telah menurunkan bebanmu darimu, yang memberatkan punggungmu, dan kami tinggikan sebutan(nama)mu bagimu, maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, Maka apabila engkau telah selesai ( dari sesuatu urusan), tetapkanlah bekerja keras (untuk urusan yang lain), dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap."
(Asy-Syarh : 1-8)

2 comments:

shizuqaohhshizuqa said...

tq so much...diz entry gimme some strengh ! !_!

ShimaMia said...

its my pleasure :).. may Allah bless u. n Allah is always wit u sis.. ^^