Tuesday, February 1, 2011

Kisah berkat di sebalik membaca Bismillah

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum semua :)


yeahh kali ni saya nak sampaikan cerita yang saya baca lagi dari article y saya simpan hasil dari blogwalking jugak, rase2nye article ni da femes amos dah, mybe ada yang da pernah baca n maybe ade y belum, so takpela kan.. da baca ke belom baca ke, saya nak share jugak. hihihi :D okay? sambil2 type ni, best pulak dengar lagi istimewa tiada dua by nice+hazami.. bermakna lirik dia.. :) dengar la eh wahai sahabat y d sygi ♥
okay jomm kita baca eh?..

Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan.
Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan setinasa memperolok-olokkan isterinya.
Suaminye berkata sambil mengejek," Asyik Bismillah, Bismillah, sekejap2 Bismillah."
Isterinya tidak berkata apa2 sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata: " Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan2mu itu."

Untuk membuat sesuatu y memeranjantkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya denan berkata, " Simpan duit ini. " Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat y selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat y disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap2 suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, " Berikan padaku wang y aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan."
Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati2 dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahim." Ketika itu Allah S.W.T menghantar malaikat Jibrail a.s untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila henfak memulakan sesuatu kerja.

***
okay, renung2kan la wahai sahabat2 sekalian. :)

Salam,
ShimaMia

***
" Barang siapa menunjukkan pada kebaikan, maka baginya pahala seperti orang yang melakukannya"
(HR Muslim)


No comments: