Friday, November 11, 2011

Usrah kegembiraanku ! *edisi menarik*

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum semua :)



okay entry kali ni, Alhamdulillah.. akhirnya 1 cerpen yang ana nak wat untuk cuti ni da siap. ana nak share cerpen, xtahu la nak cakap ni cerpen ke apa tapi lebih kurang la. hehe. selamat membaca! :)

***

Usrah kegembiraanku !

Perjuangan itu.. gerun dan mengerikan. Hebat dan dasyat menggerunkan hati..bagi mukmin, disini harga dan nilainya.. bagi mukmin disini harga dan nilainya…” kedengaran lagu Perjuangan nyanyian kumpulan Saff-one dari laptop Aleeya yang bergema di biliknya..

Apabila terdengarkan lagu itu pasti hatinya terusik..terasa bersemangat !

“Ya Allah. Rindunya..rindunya dengan dia.. rindu sangat-sangat, indahnya perasaan ini Ya Allah.” Bisik hati Aleeya.

“Aku dan dia akan pastikan yang kami akan berjumpa sekali seminggu..kalau rindu dan ada masalah2 yang tidak dapat kami berjumpa pun, kami akan text sesama sendiri.hehe” Leeya tersenyum sendirian tatkala teringatkan si dia.

Fikiran Aleeya terus melayang teringatkan sesuatu..

***
Sejak mengenalinya..
aku dapat merasakan perubahan ketara dalam diri aku. Perubahan yang membawa kebaikan ke atas diriku..paling membahagiakan, mama dengan abah merestui hubungan kami, malah mama dengan abah juga la yang memberi kata2 semangat untuk aku terus ‘keep in touch’ dengan dia dan ahli keluarganya yang juga telah ku anggap sebagai ahli keluargaku juga !

Aku dapat melihat air mata mama dan abah yang mengalir saat aku mencium tangan dan kedua pipi mereka setiap kali aku pergi ke program2 bersama2 dia dan sahabat2 kami. Aku terlalu sayangkan dia. Lagi sekali aku nak cakap ni.. Aku sayangkan dia okay !heee~ :D

Mengenalinya sesuatu kenangan yang manis dan ‘romantik’ untuk aku !

Mengenalinya..
aku mula mengenal cintaNya.. Cinta kepada yang Esa..aku mula memperingatkan diriku untuk berusaha untuk mencari dan terus mencari Redha dan Rahmat Allah..

Mengenalinya juga..
Hati aku menjadi tenang dalam setiap tindak-tanduk ku, kerana dia mengajar aku untuk melakukan sesuatu perkara kerana Allah..

Mengenalinya juga …
Aku mula menghargai ikatan kekeluargaan aku dan dia..aku mula menghargai ikatan persaudaraan dan persahabatan.. yang paling penting.. aku mula menjaga Hubungan ku dengan Allah dan hubungan ku dengan manusia..

Mengenalinya juga...
aku semakin mengerti makna dakwah..aku dapat merasai kemanisan Iman dan Islam itu di dalam dakwah ini.

Mengenalinya juga…
aku diperkenalkan dengan kisah tokoh-tokoh yang memperjuangkan dakwah! Seperti Assyahid Imam Hassan alBanna, Yusuf alQardhawi, dan ramai lagi.

Mengenalinya juga..
Setiap kali bersamanya, aku sering di dedahkan dengan isu2 semasa dan agama dan kami berbincang mengenainya berpandukan alQuran, Sunnah dan pandangan ulama' dengan diketuai ibu dan bapanya sebagai guru yang mendidik kami.

Kami juga sering membincangkan hal2 mengenai study, jika aku tak berapa faham mengenai apa yang aku belajar, ibu dan bapanya serta ahli keluarganya akan sedaya upaya untuk membantu aku dalam sesuatu subject itu dengan mencari informasi mengenainya...sweetkan?? (^_^)

Mengenalinya..
Sesuatu yang istimewa..nak tahu kenapa?? Ibu bapa dan ahli keluarganya akan menghantar message kata2 semangat yang berlandaskan syariatNya kepada ku dan sesama mereka setiap kali aku nak menghadapi ujian atau peperiksaan..

Bukan tu je, kami sama2 akan memperingatkan antara 1 sama lain untuk terus istiqamah berada di atas jalan Allah ini.

Mengenalinya juga..
aku mula jatuh cinta dengan majlis2 ilmu dan menjadi volunteer untuk sesuatu program.. aku akan berasa sedih jika tidak dapat menghadirkan diri ke majlis2 ilmu yang di naungi dengan sayap-sayap para malaikat..

Jika ada waktu kelapangan aku dan keluarganya akan Rehlah bersama2..mengadakan makan2 bersama2, pergi ‘shopping’ bersama2. ♥ hihi, seronok tau !! :D

Mengenalinya juga..
Alhamdulillah, aku berusaha untuk menjaga auratku, penampilanku, pergaulanku, dan tingkahku..
Yeah..insyaAllah.

Bagaimana aku mengenalinya?...

Hehehe..bila teringat kembali saat pertama kali mengenalinya.. aku tersenyum !aku tak kenal pun dia ! okay kisahnya macam ni..

Namanya menarik hati aku, bukan apa..pergi mana2 mesti orang akan bercerita mengenainya.. rimasnya! Siapa dia tu?? Hemsem sangat ke dia tu?..aduh! Lupakan jela, kau bukannya kenal dia. Aku mengomel sendirian..tetapi jauh dilubuk hati, dapat merasakan aura si dia.. yela, pergi library ke, pergi jogging ke, teman roommate aku pergi ceramah ke, mesti akan ada orang yang akan bersembang tentang dia.. Siapaaa dia tu !!peninggnya..penangan dia tu terlalu kuat sampai kan nak makan pun aku teringatkan dia..

fuhh! 1 hari tu kuasa Allah, Alhamdulillah misi aku untuk mengetahui dan mengenalinya dengan lebih lanjut apabila Allah membuka laluan untuk aku mengenalinya melalui roommate ku Humaira’ sendiri !Aku terdengar perbualan telefon Humaira’, dan tidak semena-mena telinga ku menangkap perkataan dan sebutan yang telah sebati di benakku untuk tempoh ini. Selesai dia berbual, aku pun terus bertanya mengenai si dia yang semakin mendapat tempat di hatiku !Hemsem kah?

Humaira’ hanya tersenyum dan berjanji untuk mempertemukan aku dengan dia ! Baru ku tahu yang sebenarnya Humaira’ sering berjumpa dengannya setiap minggu.

Pertemuan pertama kami….
DupdapDupdap! Jantung aku berdegup laju, tachycardia ! hanya Allah je yang tahu perasaan ku di saat itu. Tengah berdebar-debar memikirkan mengenai dia.
Humaira’ segera menarik tangan aku membawa aku ke 1 meja yang di duduki 5 orang yang kelihatan sangat menjaga auratnya..dan kesemuanya akhawat(perempuan) yang memberikan senyuman yang manis kepada ku..
ya Allah, Tenangnya melihat mereka !

Aku kebingungan..aku segera bertanya Humaira’ mengenai si dia itu ! … dan dengan tenang, Humaira’ memperkenalkan si dia..

“Aleeya, ini Humaira’ nak kenalkan.inilah yang leeya cari-cari kan selama ini, inilah dia Usrah..” sambil menunjukkan ke arah sekumpulan akhawat(perempuan) yang duduk di meja ini.

“Usrah yang bermaksud keluarga, ukhuwah pula bermaksud jalinan, ikatan..Dalam Usrah ini, Kami bertemu dan berhimpun keranaNya..kami bersama2 untuk menegakkan agama Allah.. yang paling penting, kami semua.. mahu mencari Rahmat dan Keredhaan Allah..”

“Leeya, sebenarnya dah lama Humaira’ nak kenalkan Leeya dengan Usrah ini, dan Alhamdulillah. Akhirnya..Allah membuka ruang ini untuk kita bersama. Leeya,Humaira’ dan sayang2 humaira’ semua nak melamar ni! Dengar tau, sudikah leeya bersama-sama kami untuk Usrah ini?..” humaira’ dan ahli2 usrahnya serta Naqibahnya tersenyum melihatku.. terpancar sinar kebahagiaan di wajah mereka.

Tiba-tiba.. 1 perasaan yang indah menyelinap dalam hatiku dan terasa hangat pipi ku dengan linangan air mata..ya Allah.. indahnya perasaan ini ya Allah.. aku terkesima!..
tiba-tiba hatiku berdetik.. yeah, hidayah itu milik Allah !.. Alhamdulillah, akhirnya..kau buka kan jalan ini untuk aku ya Allah.. dan tanpa ragu-ragu lagi, akhirnya sebuah anggukan dariku menyerlahkan lagi kegembiraan dan lafaz syukur terhadapNya dari mereka, keluarga baru ku :)

“Handsome kan Usrah ni, leeya?..” usik Humaira’ kepadaku..

Aku hanya mampu tersenyum kecil..
“Handsome sangat Humaira’, kacak lagi !hehe terima kasih awaaakk!!” kami berpelukan sesama sendiri. Alhamdulillah. ♥

Inilah dia.. Usrah kegembiraanku !

***

Tik!
Kelihatan sehelai sampul surat jatuh dari kepilan kertas yang berada di dalam fail peribadinya membuatkan Aleeya tersedar dari lamunannya, dengan senyuman yang masih terukir di wajahnya.Lantas Aleeya terus mencapainya dan membukanya.

Buatmu insan yang ku sayang kerana Allah.

Duhai sahabat..
Ayuhla kita bangkit, Bangkit memperjuangkan jalan Dakwah ini..
Sahabat seDeen, Sahabat seperjuangan di atas jalan ini..
Aku mengajakmu bukan k
erana terpaksa jauh sekali ingin membebankanmu..
Tetapi kerana KasihNya..

Aku ingin kita berganding bahu merasai indahnya tarbiyyah di jalan Dakwah ini,
indahnya Usrah itu..

Aku ingin engkau merasai, kemanisan Iman dan Islam yang adanya dakwah di setiap perilakumu..

Diri ini bukan seorang yang hebat, bukan seorang yang ‘abid, dan bukan juga seorang yang alim…

Aku hanya insan kerdil di sisi All
ah..
Terlalu banyak kekurangan diri ini..

Lantaran kasihku padamu, aku ingin kita bersatu hati di jalan ini..
Jalan yang mencari Cinta, Rahmat dan Redha Ilahi..

Tatkala aku katakan padamu “ pahitnya Perjuangan itu”.. Kau hembuskanlah kembali semangat buatku, dan sahutlah “Syurga itu manis dan Janji Allah itu pasti.”..


“Ya Allah, engkau mengetahui hati-hati ini berkumpul untuk mencintaiMu, bertemu untuk taat kepadaMu, bersatu di atas dakwahMu, dan berikrar untuk menolong syariatMu.Maka kau eratkanlah ikatannya, kekalkanlah kemesraan hati-hati ini, tunjukkanlah kepada hati-hati ini jalannya yang sebenar, penuhi hati-hati ini dengan sinarMu yang tak pernah padam, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan iman, dan keyakinan serta keindahan tawakkal kepadaMu. Hidupkan mereka dengan kenal denganMu dan matikan mereka syahid di jalanMu, sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik sandaran da
n sebaik-baik penolong. Ameen”

Kau sahabatku ,Kau kesayanganku..

Ibtisam Humaira’


Panas pipi Aleeya dengan air matanya.. Aleeya melipat kertas yang dibacanya dan dimasukkan kembali ke dalam sampul surat itu.. Ya, itulah surat yang diberikan Humaira’ untuk semua Keluarga Usrah ini ketika Aleeya dan Keluarga Usrahnya menghantar Humaira’ yang menyambung pelajarannya ke Jordan ke lapangan terbang Antarabangsa KLIA beberapa bulan yang lepas..

“.. Mahabbah fillah.. Ya, Manisnya ukhuwah ini yang terjalin keranaNya, terjalin di atas jalan yang mencari Rahmat dan RedhaNya.. Peliharalah ukhuwah antara kami dengan KasihMu ya Allah..ameen !” bisik hati Aleeya.

***



Inilah Si Dia..
si Dia = Usrah, Ibu/bapa = Naqib/Naqibah, Ahli Keluarga = Ahli Usrah.

Wassalam,
ShimaMia

***

Firman Allah S.W.T :
" Wahai orang-orang yang beriman ! Jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu."
(Surah Muhammad 47 : 7)

4 comments:

Wardah Faza said...

sangat2 meruntun jiwa...shimot2!!kte da la tgh rindu nk p usrah..nk jumpa shimot,ijah,yam.. Ya Allah,thabatkn kmi dijalanMu hingga akhirnya kami kumpul bersatu di bawah atap syurgaMu nan terindah..Amiin

ShimaMia said...

ameen. rindu nyiot jugak! :) cuti ni asyik teringat je. seb bek ade gambaq nyiot, ijah n yam.. n usrah y len ! rindduunyee! uhibbuki fillah ! jaga diri :) semoga sentiasa dalam redhaNya..

SAMT said...

terbaik la shimot!....teruskan usaha..!

ShimaMia said...

:). thanx samt. ini sume ilham dari Allah. i'm nothing. :) anda bile pula? ^_^